ΤΕΧΝΗ
Ζωγραφική
 
2007-1997 1997 1997-1995 1995-1990 1990-1985 1985-1972 1972-1965

Η ζωγραφική της Έφης Αθανασίου χωρίζεται σε επτά φάσεις ή περιόδους, ως άνω που χαρακτηρίζονται από ειδικά ενδιαφέροντα, όπως είναι το χρώμα, η ενέργεια, ο χώρος, η γεωμετρία κ.λπ.

"Οι εικόνες αυτές ξεκινώντας από τη διάθεση να εκφράσουν το αίσθημα του περιβάλλοντος κόσμου, που δεν έχει γίνει ιδέα η αντίληψη, τείνουν να φθάσουν στη συνειδητότητα του θεμελιώδους στοιχείου της φύσης και σαν αποτέλεσμα και της ανθρώπινης ύπαρξης, που είναι η αληθινή ουσία της: την ενέργεια, που υπάρχει σε κάθε μόριο ύλης, λειτουργώντας με έναν ασύλληπτο δυναμισμό, που δημιουργεί την απειρία των μορφών και όπως αποδεικνύεται από την πιο προχωρημένη επιστημονική έρευνα του αιώνα (Eisenberg, Einstein, Max Planck, A. Hermann, D. Lawden) ενεργεί σαν παγκόσμιο πνεύμα και ψυχή που δημιουργεί, ελέγχει και ρυθμίζει τα πάντα. Επιχειρούν να εκφράσουν αυτή την ενέργεια, που δημιουργεί το σύμπαν στην υπέρτατη δόνησή του. Αν έχουν ένα μήνυμα είναι αυτό: Η ενέργεια, που αποτελεί την ουσία της ύπαρξής μας, είναι το κοινό συστατικό όλων μας, που πέρα από κάθε διάκριση μας αδελφώνει. Η συνειδητότητά του γι' αυτό, αν πραγματοποιηθεί, κάνει την έκφρασή του αναγκαία και πολύ σημαντική".

(Απόσπασμα από διάλεξη, για τη ζωγραφική, που δόθηκε, από την Έφη Αθανασίου, σε Επιστημονικό Οργανισμό του Υπουργείου Βιομηχανίας).




Με τη μουσική
click to enlarge
Ηλιακή Ακτινοβολία
click to enlarge
Ενότητα Κόσμων
click to enlarge
Έξοδος στο Φως
click to enlarge
Δυνάμεις Ενέργειας
click to enlarge
Αρχή της Εκδήλωσης
click image to enlarge
Αποκαλυπτικό
click image to enlarge
Απογείωση

2007-1997

Ενεργοδυναμικό όραμα. Η έννοια της Ενέργειας (Κυκλικά, γεωμετρικά και άλλοι τύποι)

Ενεργοδυναμική. Η φάση αυτή εισάγει την έκφραση του θεμελιώδους συστατικού της φύσης και σαν αποτέλεσμα της ανθρώπινης ύπαρξης, την ενέργεια, που υπάρχει σε κάθε μόριο ύλης και δημιουργεί, ελέγχει και ρυθμίζει τα πάντα.
Δίνει μια μακροσκοπική άποψη του διαστήματος, με ένα ελάχιστο μέσων. Σ' αυτή την τελευταία φάση της δουλειάς της η Έφη Αθανασίου έχει επιτύχει να δώσει με όλα τα εκφραστικά της μέσα, μια δυναμική οραματική εικόνα της ενέργειας στο Σύμπαν.
Οι χώροι και η κίνηση δημιουργούνται, με ταχύτητα, με καθαρές και αντιστικτικές χρωματικές δονήσεις, που δημιουργούν έναν ενεργειακό, γεμάτο αποτελούν ελευθερία χαρακτήρα, που ενισχύει τη χρωματική.
Οι μορφές της εικόνας είναι περιστρεφόμενες κινητοποιημένες μάζες, που έχουν συλληφθεί, σαν δυνάμεις ενέργειας και φωτός.
Είναι ένας οραματικός συμβολισμός, το αιώνιο σύμπαν στην εξελεκτική του κίνηση. Ενώνει τις πιο σημαντικές τάσεις στη ζωγραφική, κάτω απ' τη λυρική πολυφωνία ενός νέου συμβολισμού. Δίνει μακροσκοπική άποψη χώρου και χρόνου και εκφράζει την ενότητα, που υπάρχει παντού στο Σύμπαν. Εκπέμπει μια αυξημένη συνειδητότητα, που είναι η πεμπτουσία της αισθητικής εμπειρίας. Τα έργα αυτά έχουν χαρακτηρισθεί: Ενεργειακά, Κοσμοδυναμικά, Χρωμοθεραπευτικά. Οι χαρακτηρισμοί αυτοί είναι δικαιολογημένοι, γιατί η Έφη Αθανασίου, σ' αυτή την τελευταία φάση της δουλειάς της, έχει επιτύχει να δώσει, με όλα τα εκφραστικά της μέσα, μια δυναμική εικόνα της ενέργειας στο σύμπαν.
Σ' αυτή την τελευταία φάση, που είναι η οργανική εξέλιξη μιας ολόκληρης σειράς άλλων φάσεων, μια ποικιλία μορφών σε κάθε έργο (εικόνα), κινείται σε ενότητα, στην προσπάθεια να απεικονίσει την ενέργεια, που τις δημιουργεί. Έτσι, ενώ το θέμα, είναι σύνθετο, μια ποικιλία μορφών, είναι συγχρόνως απλό, γιατί εκφράζει μόνο την ενέργεια, στη δημιουργική της δόνηση, που όπως αποδεικνύεται από την πιο προχωρημένη έρευνα του αιώνα (Eisenberg, Einstein, Planck, Hermaun, Lawden) ενεργεί σαν παγκόσμιο πνεύμα - ψυχή, που δημιουργεί, ελέγχει και ρυθμίζει τα πάντα.
Η ζωγραφική αυτή είναι σε απόλυτη αντίθεση με την προγραμματική ζωγραφική. Κανένα πρότυπο μίμησης δεν μπορεί να ανιχνευθεί σ' αυτή, γιατί αρχίζει με έναν αρχαϊσμό (όπως κάθε ανανεωτική τέχνη).
Απορρίπτει, από την αρχή, κάθε δεξιοτεχνία. Χρησιμοποιεί μια ενστικτώδη γλώσσα (τεκμήριο γνησιότητας), που έχει σαν αποτέλεσμα ένα ασφαλές ζωγραφικό ένστικο.
Η ρευστότητα του χειρισμού με τη, δυναμικά φορτισμένη, πινελιά ενισχύουν τη δυναμική ποιότητα. Η ταχύτητα της εκτέλεσης δίνει ένα αίσθημα γνώσης και δύναμης. Οι συνθέσεις βασίζονται σ' έναν οραματικό συμβολισμό, που δείχνει το σύμπαν στην εξελικτική του κίνηση. Η αντίληψη του χώρου είναι μακροσκοπική και η κλίμακα ακόμη και των μικρότερων έργων, ενδεικτική του απείρου. Τα στοιχεία που απεικονίζονται έχουν συλληφθεί σαν δυνάμεις ενέργειας, που δείχνουν τον κοσμικό δυναμισμό, που εκφράζεται, μέσω του φωτός και του χρώματος. Η τολμηρότητα του ζωγραφικού οράματος δείχνει ότι βασίζεται σε απόλυτα εσωτερικές πηγές. Επιχειρεί να δείξει τη δόνηση της ενέργειας που υπάρχει παντού, στο σύμπαν, σαν κινητήρια δύναμη, δημιουργός μορφών και την αναγκαιότητα της συνειδητότητάς της, ως κοινού συστατικού και παγκόσμιας υπερσυνείδησης που ενώνει όλα τα όντα στη διαχρονική τους εξέλιξη, από την κατάσταση της διαδικότητας στην ενότητα μιας εφικτής τελειότητας.
Τα έργα της Έφης Αθανασίου έχουν μετρηθεί, με ενόργανη ερευνητική διαδικασία, από το συνεργαζόμενο με το Πανεπιστήμιο του Μιλάνου Ινστιτούτο Έρευνας και εφαρμογής της Βιοακτινικής Ενέργειας για να διαπιστωθεί το επίπεδο κατά τη διάρκεια της ανάλυσης, αναγνωρισμένη και πιστοποιημένη (υπ' αριθμ. 79243-21 επίσημη μετάφραση του Υπουργείου Εξωτερικών) έχει καταταχθεί πάνω από Ανώτατο Επίπεδο στο βαθμό Extra, που εκφράζεται σύμφωνα με τις ακόλουθες διαβαθμίσεις, που κυμαίνονται από το κατώτατο, ως το ανώτατο (μέγιστο) επίπεδο, δηλαδή: Κανονικό (Φυσιολογικό), Μέσο, Ανώτατο και Extra (που υπερβαίνει το ανώτατο).
Το επίπεδο Extra των έργων ζωγραφικής της Έφης Αθανασίου, που έχει βεβαιωθεί, δείχνει το μέγιστο, (maximum) επίπεδο θετικής και αναζωογονητικής ενέργειας, που για το λόγο αυτό είναι θεραπευτική.
Η Έφη Αθανασίου έχει, για πολλά χρόνια, ασχοληθεί με εκτεταμένες σχετικές έρευνες (που αφορούν τον ενεργειακό χαρακτήρα του χειρισμού του χρώματος), που επικεντρώνονται ειδικότερα στη θεραπευτική του χρώματος και βιβλίο της, με τον τίτλο "Η θεραπευτική του χρώματος και η εφαρμογή της στη ζωγραφική" έχει εκδοθεί από τον Εκδοτικό Όμιλο ΙΩΝ, Αθήνα 2002.

  κορυφή σελίδας


click to enlarge
click to enlarge
Κοσμοδυναμική Γεωμετρία
Τοπίο με 'Aγγελο
240x420cm
240x420cm

1997

Τοιχοτάπητες, χαλιά και Βιτρώ

Η φάση αυτή, που δεν διακόπτεται, περιλαμβάνει μεταφορά έργων (ελεύθερων και γεωμετρικών) σε τοιχοτάπητες και χαλιά και βιτρώ, σχετικά μεγάλων διαστάσεων. Οι τοιχοτάπητες τα χαλιά και βιτρώ, διατηρούν στη νέα παραγωγή τις ποιότητες των άλλων έργων.

  κορυφή σελίδας


click to enlarge

Πολυάκτινος
120x400 cm

1997-1995

Εντοίχια ζωγραφική

Η φάση αυτή περιλαμβάνει έργα μεγάλων διαστάσεων στα οποία, η γεωμετρική κοσμική άποψη διευρύνεται σε μεγάλη κλίμακα, δίνοντας νέο ρυθμό και πνοή, με μια αρχιτεκτονική λειτουργία, στην κοσμική γεωμετρική έκφραση.

  κορυφή σελίδας


click to enlarge
click to enlarge
click to enlarge
Εκδήλωση Μορφών
Μορφές στο Μονοπάτι
Χάρη Ενότητας
Κοσμική Αρμονία
Διασύνδεση
Ακτίνες του Ρόμβου
  click to enlarge
 
Κόσμος Ελλάς

1995-1990

Κυκλικά - Γεωμετρικά

Η φάση αυτή περιλαμβάνει δύο κατηγορίες έργων.
Η πρώτη εισάγει τις κυκλικές μορφές, της καθαρά κοσμικής άποψης, εκφράζοντας κίνηση με μεγάλη ένταση, ελεύθερες μορφές, μεγαλύτερης κλίμακας και δυνατές αντιθέσεις χρώματος.
Η δεύτερη κατηγορία φέρνει νέες κυκλικές μορφές, που είναι απολύτως γεωμετρικές. Η φάση αυτή αξιοποιεί την κυκλική μορφή εκφράζοντας σ' αυτή μια ποικιλία γεωμετρικών μορφών: τετράγωνο, κύκλο, τρίγωνο, κύβο κ.λπ., που διασυνδέονται με συμβολικές φόρμες, φωτός και χρώματος, που δείχνουν ένα παιχνίδι επιφανειών, το οποίο όμως διατηρεί τον αρχικό εσωτερικό κοσμικό χαρακτήρα του οράματος.

 

  κορυφή σελίδας


click to enlarge
185 Έθνη Ενωμένα για την Ειρήνη
Το έργο αυτό, που βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή των Ηνωμένων Εθνών, έχει θεωρηθεί το νέο σύμβολό τους, σαν μήνυμα του συμβολισμού του για ενότητα και ειρήνη.

click to enlarge
click to enlarge
Χρωμοδυναμικά Κέντρα
240x420cm
Κοσμοδυναμική Γεωμετρία
240x420cm
click to enlarge
Κοσμικό Σύμβολο
Μάνταλα

1990-1985

Γεωμετρικά

Η κοσμική φάση με μεγενθυμένες και διευρυμένες περιστρεφόμενες μορφές, που γίνονται γεωμετρικές χωρίς να χάνουν την ειδική τους σημασία, αντίθετα τονίζοντάς την καθώς και τον υπερβατικό χαρακτήρα τους, που όπως εμπλουτίζεται με σύμβολα και αντιστίξεις χρώματος και φωτός, τονίζει το τελικό αποτέλεσμα. Η δύναμη υποβολής του χρώματος ενισχύεται και το απολύτως προσωπικό όραμα, επιτυγχάνει μια δυναμική έκφραση. Δυνατοί συνδυασμοί μορφών και σχημάτων πραγματοποιούνται σε μεγάλες διατάσεις.

  κορυφή σελίδας


click to enlarge
click to enlarge
Υπέρτατη Δόνηση
Κοσμική Δόνηση
click to enlarge
click to enlarge
Κοσμική Φάση
Κοσμικό Διάστημα
click to enlarge
click to enlarge
Κοσμικό
Το έργο αυτό είναι στη μόνιμη συλλογή
της Εθνικής Πινακοθήκης της Αθήνας
Κοσμική Εικόνα

1985-1972

Κοσμικά

Η απεικονιστική διατύπωση, που περιλαμβάνει και την ανθρωποκεντρική, προχωρώντας προοδευτικά, υποχωρεί μπροστά στο όραμα των δυνάμεων του σύμπαντος, που υποβάλλει την κοσμική διάσταση. Η δόμηση των μορφών δημιουργεί διαστήματα κίνησης ζωηρών χρωματικών δονήσεων, με έντονες αντιθέσεις, που δίνουν ένα χαρακτήρα ενέργειας στη ζωγραφική αυτή. Τα έργα επιτυγχάνουν να δώσουν ένα μέγιστο εικονιστικής απόδοσης, με το ελάχιστο των μέσων. Η μακροσκοπική αντίληψη του χώρου, που επιτυγχάνεται ακόμη και στα μικρότερα έργα, με μια κλίμακα ενδεικτική του απείρου, δίνει σ' αυτά τα έργα, ένα μνημειώδη χαρακτήρα, που θα διατηρηθεί σε όλα τα μεταγενέστερα έργα της Έφης Αθανασίου.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι μια υπερβατική άποψη του κοσμικού.

  κορυφή σελίδας


click to enlarge
click to enlarge
Εσωτερικό
click to enlarge
Θαλασσινό
Κυκλάμινα
click to enlarge
Πορτραίτο Μ.Π.
Το έργο αυτό είναι στη μόνιμη συλλογή
της Εθνικής Πινακοθήκης της Αθήνας
click to enlarge
Νεκρή φύση με Λουλούδια
1972-1965

Παραστατικά

Η όλη δουλειά της Έφης Αθανασίου είναι μιά πορεία. Μιά οργανική εξέλιξη. Η αρχική φάση της ζωγραφικής της ξεκινώντας από τη θέληση να εκφράσει το αίσθημα του περιβάλλοντος κόσμου, περιλαμβάνει τοπία, νεκρές φύσεις, εσωτερικά και πορτραίτα. Όλες οι κατηγορίες αυτές διατηρούν την ποιότητα του ψυχολογικού κλίματος, που επικρατεί σε όλα. Όλη η πρώτη φάση, που χαρακτηρίζεται από ψυχογραφική απόδοση του θέματος, ακόμη και στο τοπίο και τη νεκρή φύση και εντελώς ιδιαίτερα, στην προσωπογραφία, εκφράζει ικανότητα βαθειάς εσωτερικής διείσδυσης στο αντικείμενο.

  κορυφή σελίδας

 

powered by